Vad är LSS? Lättläst

LSS

LSS betyder Lagen om stöd och service för vissa personer.

LSS är en lag i Sverige.

Lagen ska hjälpa personer med funktionsnedsättning.

LSS ska ge stöd och hjälp i vardagen.

Målet med LSS är att alla ska ha ett bra liv.

LSS ska ge alla rätt att vara med i samhället.

Och att alla ska kunna bestämma över sitt eget liv.

LSS ger rätt till olika typer av stöd.

Till exempel personlig assistans och ledsagare.

Den här texten förklarar hur LSS fungerar.

Vem som kan få hjälp och hur man ansöker.

Vem kan få hjälp enligt LSS?

LSS är till för personer som behöver mycket hjälp.

Du kan få hjälp enligt LSS om du:

  • Har en utvecklingsstörning eller autism.
  • Har fått en hjärnskada som vuxen och har svårt att tänka och minnas.
  • Har andra stora funktionsnedsättningar som gör vardagen svår.

Din funktionsnedsättning måste vara varaktig.

Det betyder att den inte går över.

Och att du har svårt att klara dig själv.

Kommunen bedömer om du har rätt till hjälp.

Du får då ett beslut om vilken hjälp du kan få.

Vilken hjälp kan man få enligt LSS?

LSS ger rätt till olika typer av hjälp.

Här är några exempel på vilken hjälp du kan få:

  • Personlig assistans: En person som hjälper dig i vardagen, till exempel att äta, klä på dig eller gå på toaletten.
  • Ledsagarservice: En person som följer med dig när du går ut, till exempel till affären eller läkaren.
  • Kontaktperson: En person som är som en vän, någon att prata med och göra roliga saker tillsammans med.
  • Avlösarservice: Någon som hjälper till hemma så att din familj kan få vila.
  • Korttidsvistelse: Bo på ett annat ställe en kort tid, för att du och din familj ska få vila.
  • Boende med särskild service: Ett hem där du kan bo om du behöver mycket hjälp, med personal som finns där dygnet runt.
  • Daglig verksamhet: En plats där du kan vara på dagarna, jobba eller göra aktiviteter.

Hjälpen ska anpassas efter dina behov.

Målet är att du ska få ett bra liv och känna dig trygg.

Hur fungerar LSS?

För att få hjälp enligt LSS måste du ansöka hos kommunen.

Så här fungerar det:

  1. Ansök om hjälp: Du eller någon som hjälper dig kontaktar kommunen. Du kan ringa eller fylla i en blankett.
  2. Utredning: Kommunen gör en utredning för att se vad du behöver. De pratar med dig och ibland med dina anhöriga.
  3. Beslut: Kommunen bestämmer vilken hjälp du kan få. Du får ett brev med deras beslut.
  4. Planering: Om du får hjälp, planerar kommunen tillsammans med dig hur hjälpen ska fungera.
  5. Genomförande: Du får den hjälp du behöver. Personalen hjälper dig med det som står i planen.
  6. Uppföljning: Kommunen följer upp och ser att du får rätt hjälp. Om du behöver mer eller annan hjälp, kan planen ändras.

Om du inte är nöjd med beslutet kan du överklaga.

Det betyder att du kan be en domstol att titta på beslutet igen.

Varför finns LSS?

LSS finns för att hjälpa personer med funktionsnedsättning.

LSS ska ge alla rätt till ett bra liv.

Det betyder att alla ska kunna leva som de vill.

LSS ska ge stöd så att alla kan vara med i samhället.

Du ska kunna bestämma över ditt eget liv.

LSS ska också förhindra att någon blir orättvist behandlad.

LSS vill att alla ska ha samma möjligheter.

LSS ger hjälp så att alla kan känna sig trygga och delaktiga.

LSS finns för att ge stöd och hjälp så att alla kan leva ett bra liv.

Hur får du hjälp enligt LSS?

För att få hjälp enligt LSS måste du ansöka hos kommunen.

Så här gör du:

  1. Ansök om hjälp: Du kontaktar kommunen. Du kan ringa eller skriva till dem.
  2. Utredning: Kommunen gör en utredning. De pratar med dig och ser vad du behöver.
  3. Beslut: Kommunen bestämmer vilken hjälp du kan få. Du får ett brev med beslutet.
  4. Planering: Om du får hjälp, planerar ni tillsammans. Du bestämmer hur hjälpen ska fungera.
  5. Få hjälp: Du börjar få den hjälp du behöver. Personalen hjälper dig som ni har planerat.
  6. Uppföljning: Kommunen ser till att hjälpen fungerar bra. Om något behöver ändras, kan ni göra det.

Om du inte får den hjälp du vill ha kan du överklaga.

Det betyder att du kan be en domstol att titta på beslutet igen.

Dela publicering:

Fler Publiceringar

Fortuna Fastigheter – skapar hem för ett självständigt och tryggt liv.

info@fortunafastigheter.se

Besöksadress: Augustendalsvägen 48
131 28 Nacka Strand
Postadress: Box 1237, 131 28 Nacka Strand

Håll dig uppdaterad

Insikter och nyheter från Fortuna Fastigheter.

Copyright 2026 © Fortuna Fastigheter AB.